VISA ARKIV & KATEGORIER   |   SÖK
Annons

VAB

Early morning.

Jag pratade med en god väninna igårkväll om kroniskt sjuka barn bland annat.

Visste ni som bor i Sverige att man har rätt till 120 VAB (vård av sjukt barn) per år? Alltså är det verkligen sant? I Norge är standard 10 per barn tror jag. Det är ju annorlunda regler för kroniskt sjuka barn tror jag men vi har alltid pusslat och sällan behövt använda de.

Men jag kan bara inte ta in om detta stämmer? Om man räknar bort alla röda dagar, helger och semester. Vad blir kvar? Nu tänker jag bara ur arbetsgivarens perspektiv.

Sen att det kan skilja så mycket mellan länderna?

Bara för att jag igår klockan 22 sa att Eskil sällan varit sjuk vaknade vi 06 av illvrål. Han har så ont i örat lilla vännen. Så idag kurerar han sig med Pappa därhemma ❤️

Jag hoppas inlägget inte landar fel. Men om vi ska tänka på både barnen och karriären så måste ju 120 sjukdagar påverka vilken arbetsgivaren väljer? Den med barn eller den med äldre barn som inte längre har rätt på sjukdagar?


Annons

Kommentarer


  1. Evelina 12 februari, 2019 on 10:17 Svara

    Ooohh, känsligt ämne det där!! 😉

    Rent krasst KAN det ju påverka om arbetsgivaren är en mindre god person som inte ser till personens kvalifikationer istället men rent lagligt FÅR det inte påverka att den anställde har eller väntar barn. Man vill uppmuntra till fler barn (den åldrande befolkning vi har gör att vi BEHÖVER ha fler barn för att någon ska kunna ta hand om oss när vi blir äldre) och då behövs det underlättande barnfödarfaktorer på strukturell nivå, som generös VAB till exempel. Generellt barnbidrag är väl det kanske äldsta?

    Jag tänker ur arbetsgivarperspektiv kan man också tänka att de flesta (inte alla men de flesta) får barn. Kan finnas en stor fördel så sett att anställa någon som redan har barn då, eftersom de har ”gjort” sina föräldraledigheter. Nu är ju varken föräldrapenning eller VAB en kostnad som ligger på arbetsgivaren (med undantag de arbetsgivare som ger en extra peng vid föräldraledighet) mer än att frånvaron förmodligen behöver täckas upp.

    Jag är som förälder SÅ glad över att bo, leva och arbeta i Sverige där vi har så många förutsättningar för att prioritera familj OCH jobb. Men visst tycker jag det kan märkas skillnad på en ”kvinnlig” sektor och en ”manlig”. Där jag arbetar är det då inget som hindrar på något vis om man har barn eller är i ”barnafödande ålder” och man är så förutseende med att planera efter vabbande genom att ta in timvikarier exempelvis. Men jag har hört skräckhistorier om män som bara råkar få en annan tjänst efter att ha varit föräldraledig. Detta sker såklart för kvinnor också och det är så bra att man då vågar kämpa för sin sak i domstol. Det är som sagt straffbart att göra så, men också väldigt svårt att bevisa, så att belysa om det förekommer sådan diskriminering är otroligt viktigt!

    • prinsessansdagbok 12 februari, 2019 on 10:36 Svara

      Håller med dig i allt! Men 120 dagar är så otroligt MÅNGA!

      Det är MÅNGA fördelar att anställa folk med barn pga många saker men jag är chockerad över antalet sjukdagar man har med ett i övrigt friskt barn

      • Isa 12 februari, 2019 on 15:40 Svara

        Jag förstår att du häpnar över skillnaden mellan antalet dagar men jag funderar mest över hur tio (…!) dagar i Norge ska räcka om man har barn på förskola med allt vad det kan innebära av väldigt många sjukdagar, särskilt under vintern? Jag har två ”grundfriska” barn men vi hade under många år minst 40% vabbande med ett eller båda barnen. Jag och deras pappa delade på att vara hemma men tio dagar hade tagit slut i ett nafs. Vet de som hade otur och maxade de 120 dagarna under ett extremt sjukår. Vad gör man i det läget i Norge? Undrar verkligen och menar inget ”anklagande ”. Hoppas att det onda örat blir bra snart, krya på sjuklingen!

        • Mia 15 februari, 2019 on 19:46 Svara

          Hei,
          I Norge har foreldre 10 dager hver slik at det blir 20 dager tilsammen, og 15 dager hver, altså 30 dager tilsammen hvis man har 3 barn. Hvis man er enslig forelder får man alle dagene selv. Dette er for barn uten kronisk sykdom. Hvis de har kronisk sykdom f.eks adtma får en flere dager, vi fikk dobbelt så mange dager. Ved alvorlige sykdommer/skade kan en få pleiepenger opptil 100% av lønn og begge foreldre kan få dette samtidig ved behov. Jeg syns det er greit at det skilles mellom ‘vanlige’ og alvorlige sykdommer. For noen strekker det nok ikke til, men mitt inntrykk er at de fleste klarer seg med denne ordningen.

    • prinsessansdagbok 12 februari, 2019 on 11:00 Svara

      I Norge betalar arbetsgivaren all VAB också som jag förstått det. Då är skillnaden ännu större och man kan mer förstå att det fungerar i Sv.

      Jag är feminist men detta blir liksom så stora skillnader för just föräldrar i arbetslivet. Inte bara kvinnor då detta gäller även män. Sen hur många kan sända sjuka barn till förskola och skola med SÅ många betalda dagar för just sjuka barn blir ännu mer galet !!!

      Puh.

  2. Emelie 12 februari, 2019 on 11:25 Svara

    Jag tycker det är toppen med många Vab-dagar, mer för att visa att det är OK att vara hemma när barnen är sjuka. Sen tror jag inte att det är många som tar ut så många dagar, det är ju inte en fet ersättning man får om man säger så, så det svider ju ändå att vara hemma. 😬 Vet inte om man har full ersättning i Norge ? Här i Sverige får man knappt 80% av sin lön om man inte tjänar över ”taket” på ca 27 500kr/mån, då blir det ju ännu mindre 😅 Sen av de här 120 dagarna kan man ge bort 60 dagar till tex mor och farföräldrar eller någon annan som vill hjälpa så de kan vabba istället , det är ju toppen!😊

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:17 Svara

      Jag forstår! Smart att kunna överlåta om man har sån tur att ha mor och farföräldrar som hjälper till ❤️

  3. Kattis 12 februari, 2019 on 11:53 Svara

    En stor skillnad som du missat är att i Sverige betalar inte arbetsgivaren när du vabbar utan Försäkringskassan. Vad jag förstått så får arbetsgivaren betala i Norge.
    Men visst kan det vara tufft för en arbetsgivare ändå med bortfall.
    Samtidigt vill man ju inte att sjuka barn är på dagis och skola och smittar ännu fler. Då blir det ännu mer vab 😅

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:20 Svara

      Du vet att jag är helt emot smitta så där är jag helt på din sida. Jag hade stannat hemma obetalt för att inte sprida runt sjukdomar.

      Det är bara så extremt många dagar och jag som är mycket i diabetesgrupper (svenska) på fb blir än mer förundrad över att det varit så svårt att få VAB för tex uppläring i skolan när barn insjuknat när systemet i övrigt är otroligt generöst. Ett barn med dia1 kan faktiskt potentiellt inte klara sig / vara i fara i skolan om ingen kan hjälpa det.

      Så VAB i högsta grad är det ju…

  4. Anna 12 februari, 2019 on 12:04 Svara

    Hej!

    När vi bodde i Norge för några år sedan fick man 10 vab-dagar per förälder för varje år. 20 totalt per barn. När de var slut och man behövde vabba fler dagar så tas dagarna från föräldrarnas sjukdagar (som också har ett maxantal) iaf på mitt jobb som sjuksköterska.

    Det finns ju flera skillnader Norge vs Sverige. I Norge finns ingen karensdag och man får 100% betalt både vid egen sjukdom samt vabb. I Sverige får man ca 80 % ersättning vid vabb, de allra flesta jobb har karensdag vid egen sjukdom. Min upplevelse är att många var sjuka bara någon enstaka dag här och där i Norge (med full ersättning) 😉 Så ser det inte ut i Sverige då mkt pengar försvinner vid karensdagen samt att man bara har ca 80 % ersättning efter dag två. Men nu har ju karensdagen ersatts av karensavdrag från 1/1 -19.

    Vi har inget jobb där vi kan pussla för att slippa ta vabb, så därav tacksam att vi har fler vabbdagar att använda. Men som samhället ser ut idag så har ju inte folk ”tid” att vara sjuk själva eller vabba och därför kanske skickar barn till förskola/skola som kanske borde varit hemma. Det är ju många som har jobb som inte kan skötas hemifrån och att man kan jobba hemma för att slippa komma efter på jobbet.

    Dock såklart ingen ursäkt förstås om barnet behöver vara hemma. Fördelen i Sverige är ju också att andra än föräldern kan vabba. Sedan behöver man läkarintyg på vabb-dag 8 samt att även lördag och söndagar räknas in under de dagarna. Läs gärna på Försäkringskassan för info.

    Med vänlig hälsning, Anna

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:22 Svara

      Jag förstår! Såklart inte alla som kan arbeta hemifrån heller.

      Men man vabbar alltså på helgen? Så speciellt…
      Då är man ju ledig med sina barn oavsett OM man jobbar vardagar 8-17.

      • Maria 13 februari, 2019 on 20:53 Svara

        Nu är inte jag Anna men passar på att skriva ändå.

        Anna får gärna rätta mig om jag har fel, men det hon menar är ju inte att man får betald VAB även lör o sön om man nu är ledig, utan att sjukintyget som krävs för det sjuka barnet, behövs efter 8 veckodagar och inte arbetsdagar.

        • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 20:58 Svara

          Aha!

  5. Caroline 12 februari, 2019 on 12:11 Svara

    Fast jag tänker att de allra flesta barn är inte sjuka 120 dagar per år. Precis som att de allra flesta anställda inte kommer vara sjukskrivna lika länge som sjukförsäkringen medger. Men för de stackars familjer med så sjuka barn tycker jag det är bra att möjligheten finns. En sak att lösa några enstaka sjukdagar med mormor eller flextid. Men hur löser man 120 dagar om man har ett barn som blivit väldigt sjukt?

  6. Britt 12 februari, 2019 on 12:53 Svara

    I Norge har foreldre 10 dager hver for opp til to barn, har man tre barn får man 5 dager til hver. Vi som har to barn har altså totalt 20 dager ila året. Hittil i 2019 har det ene barnet vårt vært sykt 4 dager, det andre 11 dager… Og det er altså bare 11februar… Det ene barnet skal fjerne mandler snart, og må være hjemme 14 dager fra barnehage. Nav dekker fra dag 8, men det er jo da 5 arbeidsdager til vi må være hjemme.
    Vi har stort sett brukt opp våre dager allerede på våren, og da må vi ta fri uten lønn om/når ungene er syke resten av året. (Man kan ikke bruke av egne sykedager for å dekke syke barn.)
    Så jeg synes ikke det et rart om folk «synder» med de 48 dagene etter omgangssyke for eksempel; man har ikke flere dager å ta av.

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:25 Svara

      Jeg kan aldrig synes det er ok å synde med de 48 timene. Da syns jeg ärligt talt man er en dårlig forelder som ikke setter barnets beste först. På flere måter.

      Det er beklaglig for de som ikke har råd å miste en eneste krone men da synes jeg man bör se på livet i övrig. Trenger man bo så dyrt? reise på den ferien? Eller prioriteter man barnets helse.

      Det er galet at man får färre dager med tre, altså at man da mister retten til 10 dager / barn og forelder.

      Hvis dere skal fjerne mandlar bör dere söke om pleiepenger! Har dere gjort det?

      ”Hvem kan få pleiepenger?

      Du kan ha rett til pleiepenger hvis du har omsorg for et barn under 18 år som har sykdom, skade eller medfødt misdannelse og du av hensyn til barnet

      må oppholde deg på en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller
      må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Behovet for tilsyn må være så stort at barnet ikke kan overlates til seg selv.
      Barnet må ha vært til behandling hos sykehuslege eller en lege i spesialisthelsetjenesten.”

      Ha en fin dag!

      • Maria 13 februari, 2019 on 21:04 Svara

        Tycker du har en väldigt privilegiad attityd nu. Att vara hemma obetalt flera dagar om året kanske inte är möjligt för många, eller ha hemmakontor. Man kanske inte kan bo billigare? Det finns ingen semesteresa att avboka för man hade inte ens råd att boka en från första början? Man gör nog allt för att prioritera sina barns hälsa efter bästa ekonomiska förmåga och där har vissa föräldrar mer att hämta än andra.

        Tycker det känns orättvist att peka finger åt föräldrar och säga att de inte tänker på barnens bästa när de kanske inte har råd att ta andra beslut än vad de gör. Och där måste ju samhället kunna täcka upp för att det ska bli en någorlunda jämställd utgångspunkt.

        Man kan inte bara utgå från sig själv och sin egen situation när man dömer andra. Chansen är stor att de inte har samma utgångsläge.

        • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 21:08 Svara

          Jag är medveten om det. Men tror och vet att många i tex Norge har råd att prioritera barnets hälsa och dra in på annat. De är de jag menar.
          Vi har prioriterat våra barns tid hemma med mig när de var små och stått tillbaka med annat. Inte köpt stuga, inte rest så mkt och jag vet att andra vänder på kronor och sliter. De hoppas jag får hjälp av socialen och jag vet de får billigare barnomsorg och annat. Jag hoppas av hela mitt hjärta att deras barn får vara friskare än de / oss som kan förlora de kronorna det handlar om.

          • Isa 14 februari, 2019 on 09:56

            Jag förstår inte riktigt hur du tänker här..? Det är ett enormt glapp mellan att ”ha råd att prioritera barnens hälsa” och få hjälp av socialen…För många räcker det att man har några barn som får vinterkräksjuka i ett par omgångar med dagars mellanrum för att ett par veckor ska ha passerats. Eller att familjen får en rejäl influensa som förlängs med en följdsjukdom. Inte alls ovanligt och så är tio dagar ingenting.

            Jag ser det som ett enormt skyddsnät att vi i Sverige har möjlighet att ta hand om våra sjuka barn utan att behöva stanna hemma utan inkomst och jag törs lova att det är mer än ”några kronor” det handlar om när man är hemma en vecka med sjukt barn.

            Resonemanget känns en aning världsfrånvänt i mina ögon men jag kanske bara inte förstår hur du menar med ditt inlägg?

          • prinsessansdagbok 14 februari, 2019 on 09:58

            Jag tror ju att man ofta själv blir sjuk också och är sjukskriven så dagarna täcks upp på det viset.

            Det låter hårt jag vet. Men för mig finns INGA ursäkter att inte hålla sig själv och barnen hemma de 48 timmarna man ska efter en magsjuka. Det är det jag menar med prioritera barnens hälsa. Annars blir barnet och andra barn sjuka igen och det tjänar ingen på.

      • Maria 14 februari, 2019 on 11:10 Svara

        Gällande magsjuka så håller jag absolut med. 48 MINST är man hemma med barnen. Men inlägget du skrev handlade väl generellt om vab oavsett sjukdom och inte enbart magsjuka?
        Jag o min familj har också en väldigt privilegiad position där barnen kan vara hemma en extra dag även vid andra sjukdomar, men känner bara att man måste vara öppen för att i många familjer ser det inte ut så.

        Det är inte min mening att låta hård, tycker du verkar vara en mycket klok kvinna, men just på den här punkten få vi nog vara oeniga, för även fast många kan lägga undan pengar eller prioritera bort saker så finns det väldigt många som faktiskt inte kan. Och där tycker jag du är orättvis nör du säger att föräldrar inte sätter sina barn först. (Magsjuka undantaget).

        • prinsessansdagbok 14 februari, 2019 on 11:17 Svara

          Jag menade endast i samband med magsjuka för att svara snabbt.

          • Mia 15 februari, 2019 on 19:59

            Jeg er så veldig enig med deg i at man aldri skal sende barnet med smittsomme sykdommer!!! Hvis man har syke barn, har sovet dårlig iog føler seg ikke i form selv, kan man bruke egne sykedager mener jeg, og de fleste leger er forståelsesfulle og gir søvnløse og slitene foreldre noen dager sykmelding. Syns du skrev et godt og reflektert innlegg, Josefine! Og du er en mamma som virkelig prioriterer barna dine- beundrer deg gjennom alt du har stått i!<3
            Er litt fint med debatt i kommentarfeltet når det foregår i hyggelige former:-)

      • Britt 14 februari, 2019 on 16:37 Svara

        Jeg er helt enig med deg i de 48 timene! At foreldre ikke overholder dette er mye av grunnen til at spesielt vårt ene barn har vært mye syk 😉 Så vi er nøye på de 48 timene, og det har gått med flere dager uten lønn for å dekke barnas sykedager.
        Når det gjelder fjerning av mandler og pleiepenger er det mulig at det er det Nav dekker fra 8.dag, men de 7 første dagene går på sykt-barn dager/ulønnet fri/feriedager.

        • prinsessansdagbok 14 februari, 2019 on 19:30 Svara

          Nei Pleiepenger bør gå fra dag 1. Det tror jeg det gjør. Aldrig varit med om annet hos min arbeidsgiver.

          • Mia 15 februari, 2019 on 20:00

            Ja, pleiepenger er fra første dag.

  7. Sara 12 februari, 2019 on 15:41 Svara

    Bara för att man FÅR ta upp till 120 dagar betyder det ju inte ATT man gör det… Jag tror vi vabbade totalt 8-10 dagar under hela 2018. Det är väl jättebra att det är så högt tak, t.ex. så att folk inte skickar tillbaka barnen för tidigt som någon kommenterade här eftersom man är rädd om sina dagar.

    • prinsessansdagbok 12 februari, 2019 on 17:21 Svara

      Ja helt enig! Jag vet faktiskt inte hur man löser det med så få dagar förutom att man kanske tar hemmakontor när man kan.

    • Isa 14 februari, 2019 on 11:08 Svara

      Ja, och med de 120 dagarna finns det möjlighet för alla, att vara hemma t ex minst de 48 timmarna som krävs efter en magsjuka. Själv blir jag aldrig sjuk när barnen är sjuka men misstänker att man i Norge kanske får ”nalla” av de sjukdagarna när dagarna för barnen är slut?

      • prinsessansdagbok 14 februari, 2019 on 11:10 Svara

        Eller hur! Åh vilken tur du har som slipper vara sjuk.

        Mina barndagar har aldrig varit slut så jag vet inte.

  8. Nettan 12 februari, 2019 on 16:38 Svara

    Bara nyfiken, hur har ni gjort när barnen insjuknat i diabetes? Får ni då ”extradagar” utöver de 10 vardera? För visst har ni varit hemma en del i samband med det?
    Och vad händer om man ”överskrider” dagarna i Norge? Inte skickar man väl iväg barnen sjuka då (eller det gör man kanske?)
    Inget illa ment, är bara nyfiken :-)
    Kram och krya på Eskil

    • Britt 12 februari, 2019 on 17:37 Svara

      Overstiger man 20 dager (30 dager om man har mer enn 3 barn) må man ta fri uten lønn, eventuellt bruke feriedager om man kan det.

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:28 Svara

      Då måste man vara hemma tillsammans för uppläring och hamnar automatiskt på oppläringspengar de två första veckorna man är på sjukhuset. Sen får kroniskt sjuka barn fler sjukdagar än normalt friska. Som tur är!

  9. Helena 12 februari, 2019 on 19:37 Svara

    Ville bara inflika med att om du har ett svårt sjukt barn så skriver läkaren ett utlåtande till FK & du kan då få möjlighet att ta ut obegränsade dagar med vård av barn.
    Ligger barnet tex på sjukhus så får båda föräldrarna ta ut vård av barn, för samma dag.

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 22:40 Svara

      ❤️

  10. Anna 12 februari, 2019 on 20:12 Svara

    Bor i Kanada, tidigare USA och Norge. Jag önskar alla tänkte på hur bra det är både i Sverige och Norge när det kommer till föräldraledighet och barnomsorg. Här i Kanada kan de flesta få upp till ett år ledigt vid barnafödande. Obetalt! Betalt 6-8 veckor.
    Har en kompis i USA som tyckte att hon hade tur, hon fick fyra veckor betalt när deras son föddes. Istället för de vanliga två…. Detta ska nu tydligen ändras till sex veckor. Dessutom är det ju så där nere att om du inte har en bra sjukförsäkring så kand det snabbt kosta ett par 100.000kr att föda.
    Skriver inte detta för att klaga men för att visa till skillnaden. Vi har lyckats pussla och fixa men alla kan inte det. Dessutom så kostar en dagisplats här ca 6500NoKr/månad och fritids 4000NoKr/mån. Så man måste tjäna bra för att man ska råd med bra barnomsorg. Detta gör ju att det är tyvärr vanligt med svart dagmamma eller barnflicka. Kan ju utan att överdriva säga att barnomsorgen är det jag saknar mest från vår tid i Norge.

    • prinsessansdagbok 13 februari, 2019 on 16:28 Svara

      Ja absolut kan förstå det! Barnehagen är dyr här med tycker jag 😅

  11. Merja 12 februari, 2019 on 20:39 Svara

    Fast om ni har 100% betalt från dag 1, skulle jag tjänat multum på att ha det norska systemet i stället. Har nog aldrig tagit mer än 5 dagar per barn och år men inte heller någonsin fått mer än 60% av lönen för de dagarna. Ändå har jag ingen jättelön. Taket är så pass lågt. Och jag menar inte att det är synd om mig men vi är nog många som gärna skulle byta system.

  12. Josefin 12 februari, 2019 on 21:06 Svara

    Haha ja det låter sjukt!! Men tycker ändå att 120 dagar är mer rimligt än 10! Jag vabbade 30 dagar 2018, och det var ”vanliga” sjukdomar som förkylning, feber, magsjuka osv. Då måste vi ju vara hemma i 48 timmar EFTER kräkdagarna och så feberfria dagen… då går det ju vabdagar som smör! För vattkoppor kan man ju bli borta en vecka. MEN man förlorar ju ändå sjukt mkt pengar då man bara får 80% av en viss del av lönen. Jag förlorar tex 1500 kr på en dag som jag vabar, så gör det ju bara om jag absolut måste.

  13. Linnéa Eriksson 15 februari, 2019 on 22:01 Svara

    Jag är glad att vi har många dagar i Sverige, men kan nog tycka att 120 är väl många för de som oss som har friska barn utan kroniska sjukdomar. Jag och min sambo försöker dela på vab-dagarna mellan oss. Vi har också budgeterat för x antal vab-dagar per år. För att det ska gå runt och inte märkas för mycket varje månad.

    Är barnen sjuka är de hemma. Framförallt för att de inte mår bra av att vara i förskolan om de är sjuka, men också pga av att de smittar de andra. Jag är förskollärare och ser hur tufft det är för barnen att vara på förskolan när de inte mår bra. En del föräldrar säger att barnen är pigga hemma och inte har någon feber. Men det räcker inte med att vara pigg. Om de är så förkylda att de inte kan äta eller sova ska de vara hemma. Jag upplever att många föräldrar vill att barnen ska ha ett virus, feber eller magsjuka för att de ska hålla dem hemma. Vi förklarar även för dem vikten av minst en hel dag hemma de är pigga innan de kommer tillbaka. Men det är inte lätt och tyvärr tror jag många är pressade från många olika håll att prestera på jobbet och inte anser sig ha tid eller har kalkylerat att behöva vabba.

    En sista aspekt som är viktig för mig i mitt yrke är att en hel del föräldrar chansar. De kommer med sitt barn på morgonen och är tveksamma om de ska lämna hen och ber oss ringa om det är något. Oftast i de fallen ringer vi hem barnet under dagen och hen har antagligen smittat ner övriga. Det är viktigt att inte chansa, ta hellre en extra dag hemma och stoppa infektionen innan den blir värre och du slipper smitta ner alla andra. Förhoppningsvis inte heller vabba så många fler dagar.

    Blev en lång kommentar, men viktig fråga att lyfta och diskutera.

  14. Mickan 16 februari, 2019 on 12:48 Svara

    Jag jobbar som elevassistent i skola och kan omöjligt jobba hemifrån. Mina barn har varit väldigt mycket sjuka första åren på förskola, vi vabbar mest hela tiden just nu så jag är extremt tacksam för alla dagar annars hade vi inte haft råd att betala räkningar kan jag säga. Jag har haft turen att vara frisk när barnen varit sjuka så inte kunnat vabba på sjukdagar heller (däremot tagit semester ibland då jag har många sparade). Tack vare detta ser vi också till att vara hemma tills vi är friska för att inte smitta andra.

    Att jobba hemifrån när barnen är sjuka känns inte alltid helt ok heller tycker jag. Barnen behöver ju all hjälp, stöd, mys när de är sjuka så ska man då sitta i telefon och vid dator känns det ändå avigt… Säkert också olika från barn till barn, beroende av vab-orsak osv, alla får förstås utgå från sin situation! Förstår din utgångspunkt i att 120 dagar är mycket, inte reflekterat över det tidigare. Tror (hoppas?!) få behöver använda så många ändå?! Men jag är tacksam för generösa vab-regler här!

    Vet inte vad jag kom fram till här? Haha! Bara att alla har olika utgångspunkt men oavsett så ska såklart inga barn skickas sjuka till förskola/skola!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

För att få de senaste uppdateringarna